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Inter-Asia Woodcut Mapping | 亞際木刻圖繪/27 x 20 cm + 17 x 23 cm/48 + 12 pages(English & 繁体中文)
《木刻小誌》第三期以「體制及其後」為主題,探討自組織實踐與體制之間的互動關係。在當代藝術的語境,體制(institution)一詞泛指由官方或大型資本主導運營的美術館、展覽或藝術機構等。然而,在概念層面,它亦可指稱一種組織的方式或既存的意識形態,有形或無形地在社會中建構權力。在此,自我組織的木刻實踐與體制之間,究竟是一種絕對的對立關係,還是互為彼此?
The third issue of ”Woodcut Zine“ focuses on the idea of “institution” as to explore the relationship between self-organized practice and official institution. In the context of contemporary art, the term “institution” generally refers to art galleries, exhibitions, or art organizations run by the government or large-scale capital. Yet, from a conceptual level, it can also refer to a way of organization or existing ideologies that constructs intangible power in the society. Here, is the self-organized woodcut practice and “institution“ an absolute binary relationship, or is it complementing each other?
木版ZINE第3号は、「機関およびその後」をテーマに、自己組織化の実践と機関との関係を考えます。現代美術の文脈では、「機関」という用語は一般的に、政府または大資本によって運営されているアートギャラリー、展覧会、または芸術機関を指しますが、概念的なレベルでは、社会に無形の力を構築する、組織化の方法や既存のイデオロギーを指すこともあります。果たして、自己組織化された木版画の実践と「機関」は、絶対的な二項関係にあるのでしょうか、それとも互いに補完し合っているのでしょうか? アジアの現行木版画コレクティヴによる作品を掲載した小冊子「紙上策展 木刻現場」も付属。
目錄 Contents
來自編輯部的「自問自答」—— 體制及其後
Self-Questioning of the Editorial Team –– Institution and Beyond
… 編輯部 Editorial Team
有關「體制」的筆記:從現代木刻出發
Notes on “Institution”: Begin with the Chinese Modern Woodcut Movement
… 李丁 Li Ding
戰鬥木刻:台灣木刻版畫如何向右轉的歷史
Militant Woodcuts: A History of How Woodcuts in Taiwan Turned Right
… 陳韋綸 Chen Wei Lun
差異觀點:亞洲木刻小組組織形式的觀察
Differences in Perspective: Observations on the Organization of Woodcut Collectives in Asia
… 吳君儀 Krystie Ng
「戰後木刻藝術運動的萌芽:飯野農夫也與新居廣治」 展評
Exhibition Review of The Budding of the Postwar Woodcut Art Movement: Iino Nobuya and Nii Hiroharu
… 狩野愛 Ai Kano
一起嗨 —— 訪談《刺紙》的自出版實踐與木刻社群的建立
Get High Together: Interview on the Practice of Self-publishing and Community Building by Prickly Paper
… 李俊峰、吳君儀 Lee Chun Fung, Krystie Ng
附錄 Appendix
紙上策展:木刻現場
Curation on Paper: Woodcut In-Situ